Οι αξίες και οι αρχές είναι πιο σημαντικές από τα κέρδη και τα έσοδα

Παναγιώτης Γκεζερλής, Ιδρυτής & CEO, Convert Group

READ

Ο Παναγιώτης Γκεζερλής ήρθε πρώτη φορά σε επαφή με υπολογιστή σε ηλικία 8 ετών, όταν ακόμη το διαδίκτυο αποτελούσε άγνωστη λέξη για τους περισσότερους. Αρκετά χρόνια αργότερα, ίδρυσε την Convert Group, μια εταιρεία με ηγετική θέση στην ελληνική (και όχι μόνον) αγορά για υπηρεσίες ηλεκτρονικού εμπορίου και ψηφιακού μετασχηματισμού. Παρά την αδιαμφισβήτητα επιτυχημένη πορεία της εταιρείας (το συμβουλευτικό τμήμα της ConvertGroup εξαγοράστηκε προ ημερών από την EY), ο Παναγιώτης Γκεζερλής μένει πιστός στις αξίες του: Ακεραιότητα – Ομαδικότητα -Επινοητικότητα – Εργασία με Χαρά – Πάθος για Ανάπτυξη – Ταπεινοφροσύνη.

  • Πείτε μας δυο λόγια για εσάς και την επαγγελματική σας πορεία μέχρι σήμερα. Τι σας ώθησε να ασχοληθείτε με την Ψηφιακή Επιχειρηματικότητα;

Είμαι 47 ετών. Είχα πρόσβαση σε υπολογιστή από 8 ετών, ένα Sinclair ZX-81 με 1ΚΒ μνήμης, το οποίο σε ηλικία 9 ετών αναβάθμισε η αδελφή μου, στα 16ΚΒ μνήμης. Δεν είναι τυπογραφικό λάθος, είναι όντως KB και όχι MB ή GBμνήμης όπως έχουν οι σημερινές συσκευές. Θεωρώ ότι τότε μπήκε το μικρόβιο της πληροφορικής. Το μικρόβιο του digital μπήκε σε ηλικία 15 ετών όταν έφτιαξα στο σπίτι μου, προ εποχής Internet, ένα μικρό ψηφιακό host, όπου οι ελάχιστοι Έλληνες που είχαν modem ταχύτητας 1.200 mbps συνδέονταν μέσω τηλεφώνου.

To πέρασμά μου στην επιχειρηματικότητα γινόταν σταδιακά, καθότι συνεργάστηκα και έμαθα από πολύ σπουδαίους επιχειρηματίες και δασκάλους με πρώτο και καλύτερο τον πατέρα μου στην οικογενειακή επιχείρησή μας (ηθική στην επιχειρηματικότητα), τον Μάρκο Βερέμη και τον Αλέξη Βρατσκίδη της Upstream (εξωστρέφεια στην επιχειρηματικότητα), τον Κώστα και τον Γιώργο Γεράρδο του Πλαισίου (κερδοφορία στην επιχειρηματικότητα), τον Δημήτρη Μαύρο της PRC – The Management House (υπομονή και επιμονή στην επιχειρηματικότητα) και φυσικά τον Καθ. Γ. Δουκίδη του ΟΠΑ (συνεχής μετασχηματισμός στην επιχειρηματικότητα).

  • Πώς έχει επηρεαστεί, κατά τη γνώμη σας, το ηλεκτρονικό εμπόριο από την πανδημία του Covid-19; Ποιες αγορές έχουν ωφεληθεί και ποιες έχουν πληγεί περισσότερο;

Στο ηλεκτρονικό εμπόριο προϊόντων δεν υπάρχει κανένας κλάδος που να είχε  αρνητικές συνέπειες, από τον Μάρτιο του 2020 έως και σήμερα. Ακόμα και οι online αγορές ρούχων και παπουτσιών έχουν εκτοξευθεί, παρόλο που τη μισή μέρα είμαστε όλοι με πυτζάμες και παντόφλες. Παρατηρούμε αύξηση online αγορών και στα είδη αυτοκίνησης και μοτοκίνησης, παρόλο που δεν κυκλοφορούμε έξω όσο προ πανδημίας.

Είμαι απολύτως βέβαιος ότι στην τριετία 2022-2025 θα υπάρξει ακόμα μεγαλύτερη επιτάχυνση του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας και παγκοσμίως, ακόμα και στους τομείς που αυτό έχει σήμερα πληγεί

Εκεί, όμως, που έχει υπάρξει μεγάλο χτύπημα είναι στο ηλεκτρονικό εμπόριο εισιτηρίων μεταφορών και θεαμάτων και, φυσικά, στις online κρατήσεις σε τουριστικά καταλύματα. Παρατηρώντας, όμως, ιστορικά τι συνέβη στις Ασιατικές χώρες με εμπειρία στις πανδημίες (θυμίζω SARS 2002-2004), είμαι απολύτως βέβαιος ότι στην τριετία 2022-2025 θα υπάρξει ακόμα μεγαλύτερη επιτάχυνση του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας και παγκοσμίως, ακόμα και στους τομείς που αυτό έχει σήμερα πληγεί.

  • Ποιες είναι οι αξίες και οι αρχές που χαρακτηρίζουν την ομάδα σας;

Ευχαριστώ για την ερώτηση. Για εμένα οι αξίες και οι αρχές είναι πιο σημαντικές από τα κέρδη και τα έσοδα. Όταν η Convert Group έκλεισε 3 χρόνια λειτουργίας, μαζευτήκαμε οι τότε 10 υπάλληλοί της σε μία εκδρομή μας στην Ορεινή Ναυπακτία και συζητήσαμε για το ποιες θα είναι οι αξίες μας. Όπως και στα παιδιά, είναι κάπου στα 3 έτη που αρχίζει να διαμορφώνεται ο χαρακτήρας τους και το αξιακό τους σύστημα, οπότε δεν θα έπρεπε αυτή την συζήτηση να την κάνουμε νωρίτερα ή αργότερα. Τότε λοιπόν ορίσαμε τις 5 αξίες μας, με την 1η να βγαίνει αβίαστα και ομόφωνα από όλη την ομάδα:

  • Ακεραιότητα
  • Ομαδικότητα
  • Επινοητικότητα
  • Εργασία με Χαρά
  • Πάθος για Ανάπτυξη

Όλα αυτά βγήκαν από την ομάδα, δεν τα ορίσαμε εγώ ή η συνέταιρός μου, η Έλενα Χαϊλαζοπούλου. Και αυτό με χαροποίησε πολύ, γιατί η ομάδα είχε υιοθετήσει τις αξίες που θεωρούσα απαραίτητες για οποιαδήποτε επιχείρηση θέλει να φτάσει ψηλά. Όταν κλείσαμε τα 6 χρόνια λειτουργίας όμως, φώναξα όλη την ομάδα και όρισα εγώ την 6ηαξία μας: Ταπεινοφροσύνη. Έχω δει πολλές ηγέτιδες εταιρείες να καταστρέφονται από την πλεονεξία και την απληστία και από στελέχη που «καβαλάνε το καλάμι». Βλέποντας ότι είμαστε στην αρχή μιας πιθανά επιτυχημένης πορείας, ήθελα να εξοπλίσω την ομάδα μας με αυτή την σημαντική αξία, ως άμυνα σε μελλοντικά στραβοπατήματα.

  • Η Convert Group αναδείχθηκε για τρίτη συνεχόμενη χρονιά ως ένα από τα 25 Καλύτερα Εργασιακά Περιβάλλοντα της Ελλάδας. Ποια είναι εκείνα τα στοιχεία που πιστεύετε ότι σας διαφοροποιούν ως εταιρεία και σας οδηγούν κάθε χρόνο σε αυτή τη διάκριση;

Στο σημείο αυτό να σας πω ότι δεν είναι δύσκολο να αναδειχθείς ως ένα από τα 25 καλύτερα εργασιακά περιβάλλοντα στην Ελλάδα. Δεν μειώνω τον θεσμό – είναι ένας εξαιρετικός θεσμός του Great Place to Work® που γίνεται εδώ και 30 χρόνια σε 58 χώρες και βασίζεται στα κρυφά ερωτηματολόγια 100εκ. υπαλλήλων που έχουν συμμετάσχει μέχρι σήμερα. Αλλά μειώνω το προβληματικό εργασιακό περιβάλλον που δημιουργούν και συντηρούν οι ιδιοκτήτες των περισσοτέρων ελληνικών επιχειρήσεων. Εμείς βγαίνουμε ανάμεσα στις καλύτερες, γιατί κάνουμε τα αυτονόητα.

Εμπιστευόμαστε και σεβόμαστε τους ανθρώπους μας, θέλουμε να είναι υπερήφανοι που δουλεύουν στην Convert Group, δημιουργούμε ένα αίσθημα δικαιοσύνης μέσα στην εταιρεία και προάγουμε την συντροφικότητα μεταξύ των εργαζομένων μας

Όμως ο στόχος μας είναι να γίνουμε ένα από τα 25 καλύτερα εργασιακά περιβάλλοντα της Ευρώπης. Και έχουμε πολύ δρόμο για αυτό. Έχουμε στην εταιρεία μας μερικά από τα καλύτερα ταλέντα του κλάδου μας. Δεν τους πληρώνουμε όμως – τουλάχιστον όχι ακόμα – τους καλύτερους μισθούς του κλάδου μας. Έχουμε εξαιρετικά σπάνιους ανθρώπους με ξεχωριστή προσωπικότητα. Δεν τους βοηθάμε στο work-life balance γιατί οι στόχοι μας να γίνουμε παγκόσμιοι ηγέτες του κλάδου μας, δεν επιτρέπουν δουλειά 5 ημέρες x 8 ώρες. Εύχομαι κάποια στιγμή – και μάλιστα σύντομα – να αποζημιώσουμε όλους τους Converters για την αφοσίωση και την σκληρή δουλειά τους. Μας τιμούν και με τα δύο.

  • Η Convert Group έχει πλέον επικεντρωθεί στα Data & Analytics του Ηλεκτρονικού Εμπορίου. Ποια είναι η αξία των δεδομένων στο σημερινό επιχειρηματικό οικοσύστημα;

Βασίζοντας τις αποφάσεις στα δεδομένα, μειώνεις τον κίνδυνο να έχεις επηρεαστεί από τα συναισθήματά σου. “Data beats emotions”

“Data is the new oil”. Να σας είμαι ειλικρινής, δεν καταλάβαινα ούτε κι εγώ πριν μερικά χρόνια τι αξία έχουν τα bigdata για τα οποία γινόταν τέτοιος ντόρος. Αν, όμως, καθίσεις δίπλα σε κάποιον data scientist (η χώρα μας και η εταιρεία μας έχει μερικούς από τους καλύτερους παγκοσμίως), τότε καταλαβαίνεις ότι όχι μόνον υπάρχει υπεραξία, αλλά και προσδιορίζεται εκ νέου τι σημαίνει αξία. Αναδιαμορφώνεται ο τρόπος που τα στελέχη μίας εταιρείας λαμβάνουν αποφάσεις. Να δώσω ένα παράδειγμα. Πώς μπορούν τα ηλεκτρονικά super markets της Ελλάδας να προσδιορίσουν τι ζήτηση θα έχουν τον Δεκέμβριο του 2021, όταν θα έχει περάσει η πανδημία, ώστε να αξιολογήσουν το ύψος των επενδύσεων που πρέπει να κάνουν σήμερα σε logistics και operations; Μία ανάλυση demand forecasting, μπορεί να την υπολογίσει, μειώνοντας ένα σωρό παράγοντες που δημιουργούν αβεβαιότητα και περιπλοκότητα. Και το πιο σημαντικό: βασίζοντας τις αποφάσεις στα δεδομένα, μειώνεις τον κίνδυνο να έχεις επηρεαστεί από τα συναισθήματά σου. “Data beats emotions.”

  • Μόλις πριν από μερικές ημέρες, ανακοινώθηκε η εξαγορά του Συμβουλευτικού Τμήματος της ConvertGroup από την Ernst & Young. Τι οδήγησε σε αυτήν τη συμφωνία; Ποιος θα είναι ο δικός σας ρόλος και της ομάδας σας σε αυτό το νέο σχήμα;

Οραματιζόμαστε η ConvertGroup να γίνει ο τρόπος που μετριέται το ηλεκτρονικό εμπόριο διεθνώς, τίποτα λιγότερο από αυτό

Η αλήθεια είναι ότι αποχωριζόμαστε ένα μεγάλο κεφάλαιο στην ιστορία της εταιρείας μας. Πήραμε εμείς αυτή την στρατηγική απόφαση, ώστε να επικεντρωθούμε αποκλειστικά στις καινοτόμες τεχνολογικές πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου eRetail Audit & eRetail Content που αναπτύξαμε τα τελευταία 3 χρόνια και βασίζονται σε τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης. Με αυτές θέλουμε να ηγηθούμε στην παροχή και αξιοποίηση δεδομένων στο παγκόσμιο ηλεκτρονικό εμπόριο καταναλωτικών αγαθών και φαρμάκων που καλπάζει. Οραματιζόμαστε η ConvertGroup να γίνει ο τρόπος που μετριέται το ηλεκτρονικό εμπόριο διεθνώς, τίποτα λιγότερο από αυτό. Σε ό,τι αφορά την εξαγορά, δεν άλλαξε ούτε η μετοχική μας σύνθεση, ούτε εγώ ή η συνέταιρός μου θα έχουμε κάποια σχέση με την ΕΥ, πέρα από πολύ φιλική με όλους τους ανθρώπους της.

Θα ήθελα σε αυτό το σημείο να πω ότι μας τίμησαν με το ενδιαφέρον τους αρκετά μεγάλες εταιρείες όταν κινηθήκαμε να βρούμε αγοραστή για το Συμβουλευτικό μας Τμήμα και «νέο σπίτι» για τους 7 εξαιρετικά senior και άξιους συμβούλους μας. Σημαντικός παράγοντας στην επιλογή μας ήταν το γεγονός ότι παρά το μεγάλο μέγεθος και την παγκόσμια παρουσία της ΕΥ, είναι μια εταιρεία που έχει ως επίκεντρο τους ανθρώπους της. Παρέχει ένα ιδανικό εργασιακό περιβάλλον και μία επιχειρηματική κουλτούρα που βασίζεται σε αξίες και ηθική. Αυτά ταίριαξαν απόλυτα στην επιχειρηματική φιλοσοφία μας και ήταν, ίσως, το πιο σημαντικό κριτήριο που είχαμε μαζί με την ομάδα των συμβούλων μας, ώστε να ολοκληρωθεί με επιτυχία αυτή η εξαιρετική στρατηγική κίνηση των 2 εταιρειών.

  • Πρόκειται για μια συμφωνία, η οποία ολοκληρώθηκε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Πού αποδίδετε την επιτυχία της;

Νομίζω δεν θα έχω την τύχη να ξαναζήσω μία τόσο εξαιρετική εμπειρία ολοκλήρωσης μεγάλης επαγγελματικής συμφωνίας. Δεν ήταν μόνον ο χρόνος-ρεκόρ που αυτή επιτεύχθηκε, αλλά ότι έγινε με αμοιβαία επωφελείς όρους και πολύ σεβασμό μεταξύ των δύο πλευρών. Σε καμία στιγμή της διαπραγμάτευσης η ΕΥ δεν έδειξε απληστία ή μου είπε «εμείς είμαστε πολυεθνική και μόνο έτσι γίνονται τα πράγματα». Σε καμία στιγμή της διαπραγμάτευσης εγώ δεν έκανα τεχνάσματα τύπου «αν δεν συμφωνήσετε, έχω κι άλλους που ενδιαφέρονται». Από την πρώτη στιγμή βάλαμε και οι 2 πλευρές την αμοιβαία εμπιστοσύνη ως οδηγό στις διαπραγματεύσεις μας. Ζητήσαμε από τους δικηγόρους μας και τους συμβούλους μας, όπου δημιουργείται ρίσκο, να το κουβεντιάζουμε  και οι δύο πλευρές με λογικά επιχειρήματα και να βρίσκουμε λύσεις.

Προσπαθήσαμε για το καλό και των δύο πλευρών. Μπορώ να θυμηθώ πολλές στιγμές που η ΕΥ μου υπέδειξε πράγματα για το καλό της Convert Group και εγώ αντίστοιχα έκανα επεμβάσεις που εξασφάλιζαν στο ακέραιο τα οφέλη της ΕΥ. Αλλά θα μου επιτρέψετε να ευχαριστήσω δημόσια το νομικό μας γραφείο από την Αλεξίου-Κοσμόπουλος Εταιρεία Δικηγόρων και ειδικά τον Αλέξανδρο Κοσμόπουλο που καθοδήγησε από την πλευρά μας με μαεστρία το νομικό σκέλος της συμφωνίας και τη συμβουλευτική εταιρεία TaxStore Consulting και τον Σταύρο Σταυρακούδη που υποστήριξε στο φοροτεχνικό και οικονομικό σκέλος. Είμαστε τυχεροί στην Convert Group που τους έχουμε.

Νιώθω άσχημα, ωστόσο, γιατί οι διαπραγματεύσεις κορυφώθηκαν αναγκαστικά μέσα στις γιορτές των Χριστουγέννων και νομίζω με άκουγαν πιο συχνά από ότι θα ήθελαν, αυτοί και οι οικογένειές τους. Όπως, άλλωστε, το ίδιο συνέβη και με τις εσωτερικές νομικές και φορολογικές της υπηρεσίες της ΕΥ που εργάστηκαν πολύ σκληρά για την επιτυχημένη ολοκλήρωση της διαδικασίας. Τους ευχαριστώ όλους από καρδιάς και τους συγχαίρω για την εξαιρετική συνεργασία.