Την Παρασκευή 17 Ιουνίου 2022 διεξήχθη, στο ξενοδοχείο Divani Caravel, το 2ο Συνέδριο “QUO VADIS AI?”, υπό την αιγίδα της Α.Ε. ΤΗΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΚΑΤΕΡΙΝΑΣ ΣΑΚΕΛΛΑΡΟΠΟΥΛΟΥ. Το Συνέδριο συνδιοργάνωσαν ο Eυρωπαϊκός Οργανισμός Δημοσίου Δικαίου (European Public Law Organization-EPLO), το Ινστιτούτο για το Δίκαιο Προστασίας της Ιδιωτικότητας, των Προσωπικών Δεδομένων και την Τεχνολογία, το Ινστιτούτο για τη Δικαιοσύνη και την Ανάπτυξη και η BOUSSIAS, με την υποστήριξη των χορηγών Microsoft και Performance.
Ξ εκινώντας το Συνέδριο, ο κ. Σπυρίδων Ι. Φλογαΐτης, Ομότιμος Καθηγητής Νομικής Σχολής Αθηνών Διευθυντής Ευρωπαϊκού Οργανισμού Δημοσίου Δικαίου, απηύθυνε χαιρετισμό προς τους συνέδρους, συγχαίροντας τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό και τους κκ. Νικόλα Κανελλόπουλο και Λίλιαν Μήτρου για την καινοτομία και τις πρωτοβουλίες που φέρουν στον χώρο που υπηρετούν, τον κ. Παναγιώτη Πικραμμένο, Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης, ο οποίος τιμά το έργο του Οργανισμού και την α.ε. Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου, υπό την αιγίδα της οποίας πραγματοποιείται το εν λόγω Συνέδριο, αναγνωρίζοντας το σπουδαίο της έργο.

Ακολούθησαν εισαγωγικές ομιλίες από τους
κκ. Παναγιώτη Πικραμμένο, Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης και Κώστα Τσιάρα, Υπουργό Δικαιοσύνης, ενώ χαιρετισμό απηύθυνε ο κ. Νικόλας Κανελλόπουλος, Δικηγόρος, Πρόεδρος του Ινστιτούτου για τη Δικαιοσύνη και την Ανάπτυξη, του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Δημοσίου Δικαίου (EPLO).
Συγκεκριμένα, ο κ. Πικραμμένος αναφέρθηκε στην εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης και στην επίδρασή της στη ζωή του ανθρώπου, σχολιάζοντας παράλληλα ότι εκτός από τα πλεονεκτήματα, προκύπτουν και σημαντικοί κίνδυνοι από την εξέλιξη αυτή της τεχνολογίας. Τέτοιοι κίνδυνοι είναι, ενδεικτικά, οι αδιαφανείς διαδικασίες λήψης αποφάσεων και οι παρεμβάσεις/εισβολή στην προσωπική ζωή των ανθρώπων. Τόνισε, ακόμη, ότι η άμεση επιρροή της κοινωνίας μέσω των αλγορίθμων και η ρύθμιση της τεχνητής νοημοσύνης σε ένα πλαίσιο δίκαιο και ηθικό, είναι θέματα που χρήζουν άμεσων λύσεων και στοχασμού.

Στη συνέχεια, ο κ. Κώστας Τσιάρας εμφανίστηκε ιδιαίτερα αισιόδοξος σχετικά με τις δραστηριότητες του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Δημοσίου Δικαίου, οι οποίες συνάδουν με τα απαραίτητα βήματα προς την ορθή ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στη χώρα μας, το ολοκληρωμένο πλαίσιο προστασίας των προσωπικών δεδομένων και τη διαρκή Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή με αντικείμενο την εξέταση των επιπτώσεων της εισαγωγής της τεχνητής νοημοσύνης στο δικαστικό σύστημα. Κλείνοντας, αναφέρθηκε στην επέκταση του συστήματος διαχείρισης δικαστικών υποθέσεων πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης σε όλες τις εισαγγελίες και τα δικαστήρια της χώρας.

Ο κ. Νικόλας Κανελλόπουλος παρατήρησε ότι η τεχνητή νοημοσύνη έχει μπει στην ζωή μας για τα καλά και αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο ως κοινωνία κάνουμε τις επιλογές μας και παίρνουμε τις αποφάσεις μας. Τόνισε ωστόσο ότι αυτή η τεχνολογική εξέλιξη εγκυμονεί και πολυάριθμους κινδύνους, γι’ αυτό και η υιοθέτηση αυτοματισμών σε όλο το φάσμα του παραγωγικού βίου πρέπει να βαίνει παράλληλα με τη διασφάλιση δικαιωμάτων και ελευθεριών. Σημαντικό ρόλο σ’ αυτόν τον σκοπό θα παίξει ο νέος προτεινόμενος κανονισμός Artificial Intelligence Act, που σε λίγο καιρό θα αποτελέσει νομοθεσία της ΕΕ και πλοηγός για τις προκλήσεις του μέλλοντος.
Κλείνοντας τις εισαγωγικές ομιλίες, η κ. Αλεξάνδρα Βαρλά, Δικηγόρος και Αρχισυντάκτρια του περιοδικού LAWYER της BOUSSIAS, καλωσόρισε τους παρευρισκόμενους σε μια πολύ ενδιαφέρουσα και επίκαιρη, διεπιστημονική συζήτηση για το παρόν και το μέλλον της τεχνητής νοημοσύνης, με τη συμμετοχή κορυφαίων εισηγητών και φορέων, οι οποίοι διαμορφώνουν τις εξελίξεις σε εθνικό, αλλά και διεθνές επίπεδο.

Η πρώτη συνεδρία με τίτλο «Ρυθμίζεται η Τεχνητή Νοημοσύνη; Mια συζήτηση για την Artificial Intelligence Act», αφορούσε αυτό το μεγάλο ερώτημα σε συνάρτηση με την κοινοτική Νομοθετική Πράξη για την Τεχνητή Νοημοσύνη, σχολιάζοντας παράλληλα τις επιπτώσεις των τεχνολογικών εξελίξεων στη ζωή του ανθρώπου και τις σημαντικές εξελίξεις στον χώρο αυτό παγκοσμίως.
Ο κ. Κυριάκος Πιερρακάκης, Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, περιέγραψε αρχικά τις σημαντικές ψηφιακές μεταρρυθμίσεις της χώρας μας, με πρώτη την ψηφιακή πύλη του Δημοσίου, το gov.gr, και τις προϋποθέσεις για να λειτουργήσουν σωστά, όπως είναι η λειτουργικότητα των μητρώων, η διεργασία δεδομένων και οι νομοθετικές ρυθμίσεις. Τέλος, τόνισε τη σημασία της διαφάνειας και της τοποθέτησης του ανθρώπου στο επίκεντρο των τεχνολογικών μας επιλογών.

Στη συνέχεια, ο κ. Gabriele Mazzini, Team Leader – Artificial Intelligence policy & regulation – European Commission, αναφέρθηκε στο Νομοσχέδιο για την Τεχνητή Νοημοσύνη και στις 4 κατηγορίες κινδύνων βάσει των οποίων διακρίνονται οι κανόνες που εφαρμόζονται κατά περίπτωση. Επιπλέον, επεσήμανε ότι για τη σωστή χρήση των συστημάτων Τεχνητής Νοημοσύνης υπάρχουν συγκεκριμένες απαιτήσεις και υποχρεώσεις συμμόρφωσης όπως η εκπαίδευση, η συλλογή δεδομένων υψηλής ποιότητας, η τήρηση της διαφάνειας και μία μορφή εποπτείας από τον άνθρωπο, διευκρινίζοντας ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επιθυμεί την επέκταση κάποιων σημαντικών σχετικών διατάξεων. Ο κ. Michael Reffay, Digital, Τelecommunications and Postal Services Αdvisor, French Permanent Representation to the EU, τόνισε την ανάγκη προστασίας του πολίτη από τη λανθασμένη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης και περιέγραψε τα τμήματα του Κανονισμού στα οποία η Γαλλική Προεδρία έχει επιφέρει σημαντικές αλλαγές. Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι πολλές από τις απαιτήσεις των συστημάτων υψηλού ρίσκου έχουν γίνει πιο κατανοητές προς τους χρήστες, έχει γίνει πιο ξεκάθαρος ο διαμοιρασμός ευθυνών στους συμμετέχοντες, έχει απλοποιηθεί η δομή της διακυβέρνησης, έχει βελτιωθεί το σύστημα επιβολής του νόμου και τέλος, έχει δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στο κομμάτι της καινοτομίας.

Ο κ. Jan Kleijssen, Director, Information Society – Action against Crime, Council of Europe, αναφέρθηκε αρχικά στη μακρά ιστορία που έχει το Συμβούλιο της Ευρώπης στην προστασία των κρατών από το κυβερνοέγκλημα και στους στόχους που αυτό προωθεί μέσω 2 νομικών συμβάσεων σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη στην ΕΕ, αλλά και παγκοσμίως. Τέλος, υπογράμμισε τη σημασία της προστασίας των δικαιωμάτων του ανθρώπου και την ανάγκη αποφυγής παλαιότερων ολέθριων λαθών, όπως εκείνο της Ολλανδίας, δίνοντας έμφαση στην ισότιμη μεταχείριση των κρατών και την κατάλληλη εποπτεία από ενδεχόμενους κινδύνους.
Στη συνέχεια, η κ. Cornelia Kutterer, Senior Director, Head of Responsible Tech & Competition European Government Affairs Microsoft, παρουσίασε το έργο της εταιρείας τα τελευταία χρόνια στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης και επεσήμανε την ανάγκη μίας μεγάλης επένδυσης από την πλευρά της ηγεσίας και την θέσπιση οδηγιών που να καθιστούν ξεκάθαρες τις τεχνικές προδιαγραφές, προκειμένου να προχωρήσει η έρευνα και να δοθούν οι σωστές κατευθυντήριες γραμμές, με έμφαση στον άνθρωπο και τις ανάγκες του για δίκαιη μεταχείριση.
Ο κ. Ugo Pagallo, Professor in Jurisprudence at Universita’ degli Studi di Torino (Law School), έκανε αναφορά στα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα του εν λόγω νομοσχεδίου. Συγκεκριμένα, ως θετικό περιέγραψε την συγκεκριμενοποίηση των κανόνων δικαίου, ενώ από την άλλη, ως προβληματικό σημείο ανέφερε τον ισχυρισμό ότι υπάρχει, πράγματι, λογισμικό ελεύθερο λαθών.
Επιπλέον, επεσήμανε την έλλειψη περιβαλλοντικών προβληματισμών, παρόλο που η προστασία του περιβάλλοντος αποτελεί και αυτή ένα θεμελιώδες δικαίωμα του ανθρώπου και τόνισε ότι μία βασική πρόκληση της Τεχνητής Νοημοσύνης είναι η ελλιπής αξιοποίησή της, η οποία θα μπορούσε να αντιμετωπισθεί με μία ορθά διεξαγόμενη αξιολόγηση κινδύνων και αντικτύπου.
Τέλος, ο κ. Βαγγέλης Παπακωνσταντίνου, Professor – Faculty of Law and Criminology, Vrije Universiteit Brussel, εξέφρασε την διαφωνία του με τη δημιουργία μίας risk-based αρχής που θα ελέγχει τα πάντα, επικεντρωμένη στους κινδύνους, και πρότεινε μία προσέγγιση βασισμένη στα δικαιώματα, δηλαδή στην θέσπιση γενικών αρχών τις οποίες θα προσπαθούμε να εφαρμόσουμε. Τέλος, πρότεινε για την Ελλάδα ένα πειραματικό κανονιστικό πλαίσιο όπου κάποιες εφαρμογές Τεχνητής Νοημοσύνης θα αποκτήσουν νομική προσωπικότητα, προκειμένου να δούμε την εξέλιξή τους.
Η κ. Λίλιαν Μήτρου, Καθηγήτρια, Τμήμα Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων, και συντονίστρια της πρώτης συνεδρίας, ολοκλήρωσε τη συζήτηση σχολιάζοντας τις σημαντικές εξελίξεις που έχουν μεσολαβήσει τα τελευταία 2,5 χρόνια από το προηγούμενο συνέδριο στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης, τονίζοντας παράλληλα τη σημασία του να πραγματοποιείται εποικοδομητικός διάλογος μεταξύ όλων των διαφορετικών πλευρών.

Η δεύτερη συνεδρία, με τίτλο «Τεχνητή Δικαιοσύνη, Επιτήρηση και Δικαιώματα», αφορούσε τις ανάγκες για νομοθετική προστασία από τους κινδύνους της τεχνητής νοημοσύνης και τις εξελίξεις στον χώρο αυτό. Η Δρ. Ελένη Κώστα, Full Professor of Technology Law and Human Rights, University of Tilburg, περιέγραψε τους τρόπους με τους οποίους η τεχνητή νοημοσύνη χρησιμοποιείται από τις αρχές επιβολής του νόμου και τις επιπτώσεις τους. Συγκεκριμένα, περιέγραψε τους κινδύνους που ελλοχεύουν από τη χρήση συστημάτων αναγνώρισης προσώπων, όπως είναι η προκατάληψη του αλγορίθμου και η παραβίαση των προσωπικών δεδομένων. Τέλος, εξέφρασε τον προβληματισμό της σχετικά με την εκούσια δημοσίευση προσωπικών δεδομένων και την ανάγκη θέσπισης ασφαλιστικών δικλίδων για την προστασία των δικαιωμάτων του ανθρώπου.
Στη συνέχεια, ο κ. Ελευθέριος Χελιουδάκης, Συνιδρυτής & Γραμματέας της Homo Digitalis, αναφέρθηκε στα συστήματα αναγνώρισης προσώπου και στην προτεινόμενη νομοθεσία για την τεχνητή νοημοσύνη. Έκανε λόγο για τις δράσεις της Homo Digitalis, όπως η καταγγελία ενώπιον της Αρχής μίας σύμβασης της ελληνικής αστυνομίας για έξυπνη αστυνόμευση και της εταιρείας Clearview AI, η οποία διοχετεύει εκατομμύρια φωτογραφιών στις αρχές επιβολής του νόμου, ενώ τέλος αναφέρθηκε στο πρόβλημα κατηγοριοποίησης των τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης εκ των προτέρων, βάσει του προβλεπόμενου ρίσκου και στις προβληματικές διατάξεις που αφορούν τα συστήματα βιομετρικής κατηγοριοποίησης, προτείνοντας μια γενική απαγόρευση.
Η κ. Nienke van der Have, Seconded National Expert at European Union Agency for Fundamental Rights, εξήγησε ότι κάθε κράτος έχει τη δική του νομοθεσία σχετικά με την αναγνώριση προσώπων και η παρακολούθηση προσώπων όπου χρειάζεται, είναι στοχοποιημένη και όχι γενική. Όσον αφορά την τεχνητή νοημοσύνη, παρατήρησε ότι ο κόσμος δεν την εμπιστεύεται ιδιαίτερα και ενδεχομένως δεν γνωρίζει ότι μπορεί να διαμαρτυρηθεί σε περίπτωση καταπάτησης των δικαιωμάτων του, ενώ ιδιαίτερη σημασία έχει η αξιολόγηση των επιπτώσεων της χρήσης των τεχνολογικών αυτών συστημάτων.
Ο Δρ. Ιωάννης Κομπατσιάρης, Διευθυντής στο Ινστιτούτο Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΙΠΤΗΛ) του ΕΚΕΤΑ, τόνισε ότι οι τεχνολογίες αναγνώρισης προσώπων βάσει αλγορίθμων μπορεί να χαρακτηριστούν από μεροληψία, όπως η εφαρμογή του Ην. Βασιλείου για τον αυτόματο έλεγχο φωτογραφιών διαβατηρίου, όπου τα αποτελέσματα δεν ήταν ακριβή. Επίσης αναφέρθηκε στο πρόβλημα της παραπληροφόρησης, ένα φαινόμενο με τεράστιες επιπτώσεις. Για την αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων, πρότεινε τη δημιουργία βάσεων δεδομένων αναφερόμενος και στις πρωτοβουλίες του Ινστιτούτου Τεχνολογιών.
Ο κ. Ανδρέας Τσαγκάρης, Chief Technology Officer, Performance Technologies, στην τελευταία παρουσίαση της συνεδρίας, αναφέρθηκε στον χώρο των analytics και AI στον οποίο δραστηριοποιείται, εκπροσωπώντας παράλληλα και την IBM, μία εταιρεία που ασχολείται σε βάθος με τις τεχνολογικές λύσεις και τις πατέντες AI. Σχολίασε, επίσης, την δυσκολία που υπάρχει στο να κατανοήσει ο άνθρωπος τους μηχανισμούς με τους οποίους δουλεύει η Τεχνητή νοημοσύνη σήμερα και την ύπαρξη μεροληψίας που μοιραία διακρίνεται στα αποτελέσματα ενός αλγορίθμου, εντοπίζοντας τη λύση στην ανάπτυξη ενός νομικού πλαισίου και σε προγράμματα μηχανικής μάθησης που θα ελαχιστοποιούν το πρόβλημα.
Κλείνοντας τη συζήτηση, ο συντονιστής της δεύτερης συνεδρίας, κ. Κωνσταντίνος Μενουδάκος, Πρόεδρος Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, Επίτιμος Πρόεδρος ΣτΕ, παρατήρησε ότι οι κίνδυνοι για τα προσωπικά μας δεδομένα και την ιδιωτικότητά μας είναι υπαρκτοί και το ερώτημα που καλούμαστε να απαντήσουμε είναι εάν οι ρυθμίσεις που υπάρχουν ήδη είναι αρκετές ή χρειαζόμαστε μία νέα νομοθεσία, προτείνοντας παράλληλα τη δημιουργία μιας ανεξάρτητης εποπτικής αρχής.
Στην τρίτη συνεδρία «Τεχνητή Νοημοσύνη: Ανάπτυξη και Έρευνα», η οποία αφορούσε την ανάπτυξη και την έρευνα στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης, οι ομιλητές αναφέρθηκαν στα σημαντικά βήματα που έχουν γίνει και πρόκειται να γίνουν στην Ελλάδα καθώς και στη σύνδεση του επιχειρηματικού γίγνεσθαι με τις τεχνολογικές καινοτομίες. Ο κ. Αθανάσιος Κυριαζής, Γενικός Γραμματέας Έρευνας και Καινοτομίας, ανακοίνωσε την προσεχή ίδρυση, με την αρωγή του Ταμείου Ανάκαμψης, δύο ινστιτούτων στο ερευνητικό κέντρο “Αθηνά”, τα οποία θα επικεντρώνονται στην τεχνητή νοημοσύνη και τη ρομποτική, προχωρώντας – πέρα από την έρευνα – και στη διδασκαλία και στη διασύνδεση επιστημόνων από όλο τον κόσμο. Επιπλέον, ανακοίνωσε τη δημοσίευση μέσα στο καλοκαίρι της προκήρυξης για το πρόγραμμα “Ερευνώ-Δημιουργώ-Καινοτομώ 3”, το οποίο θα περιλαμβάνει εκτεταμένη χρηματοδότηση σε προγράμματα διαφόρων καίριων τομέων, μεταξύ των οποίων και η Πληροφορική.
Στη συνέχεια, ο κ. Μιχάλης Μητσόπουλος, Διευθυντής Τομέα Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος και Ρυθμιστικών Πολιτικών (ΣΕΒ), επεσήμανε τη συνεργασία του ΣΕΒ με το Business and Advisory Committee του ΟΟΣΑ, με εστίαση στο πώς η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να ενταχθεί στις επιχειρήσεις, έτσι ώστε κάθε οργανισμός να προσαρμοστεί ομαλά στη διαχείρισή της. Επιπλέον, εξήρε τη νομοθετική πρωτοβουλία της ΕΕ για την τεχνητή νοημοσύνη, ωστόσο τόνισε ότι δεν θα πρέπει οι κανόνες αυτοί να λειτουργήσουν ως ανταγωνιστικό μειονέκτημα για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, ένα ζήτημα που απασχολεί και την ελληνική επιχειρηματική κοινότητα. Ο κ. Φώτης Κουρμούσης, Μέλος Εκτελεστικής Επιτροπής Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, αναφέρθηκε στην τεράστια πρόοδο της Ελλάδας τα τελευταία χρόνια στον ψηφιακό μετασχηματισμό και στις ψηφιακές αναβαθμίσεις που γίνονται συνεχώς στο κράτος και το τραπεζικό σύστημα και έκλεισε την ομιλία του διαβεβαιώνοντας ότι η τεχνητή νοημοσύνη είναι ένα εργαλείο που δεν απειλεί τον άνθρωπο, αλλά αντίθετα τον βοηθάει να αποφεύγει τις επαναλαμβανόμενες εργασίες.
Ο κ. Γιώργος Νούνεσης, Διευθυντής και Πρόεδρος του ΔΣ του Εθνικού Κέντρου Έρευνας Φυσικών Επιστημών “Δημόκριτος”, εμφανίστηκε ιδιαίτερα αισιόδοξος για το ότι η Ελλάδα θα μπορέσει να πρωταγωνιστήσει τα επόμενα χρόνια στις τεχνολογικές εξελίξεις και έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης και των έξυπνων οικοσυστημάτων, ανακοινώνοντας τη μεγάλη επένδυση “Smart Attica” του γνωστού Digital Innovation Hub, η οποία θα υλοποιηθεί με κέντρο τον “Δημόκριτο”. Επιπλέον, έκανε αναφορά και στη συνεργασία του “Δημόκριτου” με το MIT στο πρόγραμμα “Super Labs”, για την αυτόνομη επιστήμη με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Ο κ. Παντελής Τζωρτζάκης, Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας (HDB) και συντονιστής της τρίτης συνεδρίας, ολοκλήρωσε τη συζήτηση αναφερόμενος στην στροφή που επιτελείται αυτή τη στιγμή από το globalization στο localization που βασίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη. Σύμφωνα με την άποψή του, τα δύο κυριότερα ζητούμενα σε αυτή τη διαδικασία είναι το να μπορέσουν να αναδειχθούν οι άνθρωποι και οι ικανότητές τους, καθώς και να καλυφθεί η υστέρηση που παρατηρείται σε επίπεδο Ευρώπης και Ελλάδας όσον αφορά τη σύνδεση της πνευματικής ιδιοκτησίας με την παραγωγή.
Η τέταρτη συνεδρία, με τίτλο «Τεχνητή Νοημοσύνη για τη Δικαιοσύνη και τη Δημόσια Διοίκηση; Κυβερνώντας και δικάζοντας με αλγόριθμους;», την οποία συντόνισε ο κ. Μιχάλης Πικραμένος, Αντιπρόεδρος Συμβουλίου της Επικρατείας και Καθηγητής Νομικής Σχολής ΑΠΘ, αφορούσε την εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης στη δικαιοσύνη και τη δημόσια διοίκηση, με έμφαση στα πλεονεκτήματα αλλά και τους κινδύνους αυτών των εφαρμογών. Ο κ. Κωνσταντίνος Κουσούλης, Σύμβουλος Επικρατείας και Διευθυντής Νομικού Γραφείου Προεδρίας, αναφέρθηκε στην ομιλία του στις χρήσεις της τεχνητής νοημοσύνης στη δικαιοσύνη και γενικά τη νομική επιστήμη στην Ελλάδα, την Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο, όπως η αναγνώριση ομιλίας και αποδεικτικών στοιχείων, η αναζήτηση πληροφοριών μέσα από αλγορίθμους, η βοήθεια στη σύνταξη δικαστικών αποφάσεων, η παροχή νομικών συμβουλών, η διαδικτυακή επίλυση διαφορών και η πρόβλεψη δικαστικών κρίσεων.
Στη συνέχεια, ο κ. Michael Kolain, Legal Scholar, Robotics and AI Legal Society & German Research Institute for Public Administration, εξήγησε πώς διαπλέκονται οι νομικές διαστάσεις της τεχνητής νοημοσύνης σε συνταγματικό επίπεδο και σε επίπεδο κανόνων διαδικασίας, συνυπολογίζοντας και την παράμετρο των προσωπικών δεδομένων, ενώ ο κ. Gianluca Misuraca, Founder & VP on Technology Diplomacy and International Relations of Inspiring Futures, επεσήμανε τα ζητήματα που αφορούν τη λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών, τα βήματα που έχουν γίνει για μια διακυβέρνηση διαφορετικού τύπου μέσω της τεχνητής νοημοσύνης και το νέο κράτος που δημιουργείται με τη χρήση των νέων αυτών τεχνολογιών, τονίζοντας την ετερογένεια που παρατηρείται στα διάφορα κράτη της Ευρώπης.
Ο κ. Rony Medaglia, Professor MSO at Copenhagen Business School, περιέγραψε την εξέλιξη της δημόσιας διοίκησης με βάση τις νέες τεχνολογίες, αναφερόμενος σε θέματα που αυτή τη στιγμή απασχολούν τον χώρο, όπως η πολυπλοκότητα της τεχνητής νοημοσύνης στην εξαγωγή συμπερασμάτων, η διάκριση μεταξύ εφαρμογών υψηλού και χαμηλού ρίσκου που παραβλέπει τη δυναμικότητα των συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης, καθώς και η βιωσιμότητα αυτών των συστημάτων. Ο Σταύρος Ασθενίδης, Διευθύνων Σύμβουλος της Κοινωνίας της Πληροφορίας Α.Ε, παρουσίασε τις απαραίτητες προϋποθέσεις, για να περάσουμε στην επόμενη φάση στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση, τόσο σε επίπεδο αρχών όσο και σε επίπεδο διαδικασιών, όπως η διαλειτουργικότητα, η πρόσβαση στα δεδομένα και η ψηφιοποίηση των δεδομένων.
Τέλος, ο κ. Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος, Γενικός Γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης, στην τελευταία παρουσίαση της συνεδρίας υποστήριξε την ανάγκη για νομική ρύθμιση ορισμένων ευαίσθητων θεμάτων που άπτονται των νέων τεχνολογιών, όπως η συναίνεση των πολιτών, καθώς και για τη διατήρηση στην Ευρώπη μιας σταθερής θέσης για την προστασία των προσωπικών δικαιωμάτων του πολίτη.