«Μετασχηματισμός Επιχειρήσεων: Στρατηγική Διαδικασία» Το νέο βιβλίο του Γεώργιου Καραδήμα

Γεώργιος Καραδήμας, Σύμβουλος Επιχειρήσεων, Συγγραφέας

Στην εποχή της ψηφιακής μετάβασης οι επιχειρήσεις θα πρέπει να μπορούν να μετασχηματίζονται διαρκώς για να μπορέσουν να προσαρμόζονται στο απαιτητικό και ανταγωνιστικό περιβάλλον. Κι αυτό, γιατί οι αλλαγές που συμβαίνουν σήμερα είναι μεγαλύτερες, γρηγορότερες, και βιαιότερες από ποτέ μας λέει ο Γεώργιος Καραδήμας συγγραφέας του βιβλίου «Μετασχηματισμός Επιχειρήσεων: Στρατηγική Διαδικασία».

  • Η ψηφιακή εποχή απαιτεί γρήγορες προσαρμογές από τις επιχειρήσεις. Ποια είναι η εικόνα σας για το μετασχηματισμό των ελληνικών επιχειρήσεων;

Το ψηφιακό κύμα που σαρώνει τα πάντα είναι τόσο δυνατό που πολλοί έχουν οδηγηθεί στο να μιλούν για την τέταρτη βιομηχανική επανάσταση. Με αυτό ως δεδομένο, όλο και περισσότερες επιχειρήσεις προσπαθούν να βρουν τον δρόμο τους σε αυτό το σύγχρονο περιβάλλον. Κι αυτό είναι απόλυτα κατανοητό, καθώς αυτές πρέπει να μπορέσουν να μετασχηματισθούν ψηφιακά, ακόμη και για να διασφαλίσουν την ίδια τους την επιβίωση. Ωστόσο, προκειμένου να μπορέσουν μετασχηματισθούν ψηφιακά με επιτυχία, πρέπει να μάθουν πώς μπορούν να μετασχηματίζονται διαρκώς ως οργανισμοί. Κι αυτό φαίνεται να είναι σήμερα πιο επίκαιρο από ποτέ!

Το καθήκον της προσαρμογής στο νέο περιβάλλον που οδηγεί και οδηγείται καίρια πλέον από την ψηφιοποίηση είναι πολύ πιο περίπλοκο από ότι στο παρελθόν. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν σχετίζεται πια με τεχνολογίες που μπορούν να χρησιμοποιούν οι επιχειρήσεις προκειμένου να αυξήσουν την παραγωγικότητά τους και μόνο. Σίγουρα, μεταξύ άλλων, αυτό παραμένει ένα ζήτημα. Ωστόσο, το πραγματικό πρόβλημα είναι πιο υπαρξιακό κι έχει να κάνει με τον ίδιο τον ορισμό του γιατί αυτές θα πρέπει να υπάρχουν πάντα ενόψει του τι είναι τώρα εφικτό… Αρκετά ειρωνικά, το σύγχρονο ζήτημα του πώς οι επιχειρήσεις μπορούν να μετασχηματισθούν ψηφιακά καταλήγει στο παραδοσιακό πρόβλημα του πώς αυτοί μπορούν να μετασχηματισθούν πρώτα!

Στην χώρα μας δυστυχώς, οι ρυθμοί είναι γενικά πιο αργοί. Όμως, όλο και περισσότερες επιχειρήσεις αντιλαμβάνονται την ανάγκη του να καταστήσουν τους εαυτούς τους πιο προσαρμοστικούς, ευέλικτους και γρήγορους. Αντιλαμβάνονται όλο και περισσότερο λοιπόν πως για να μπορέσουν να μετασχηματιστούν ψηφιακά, θα πρέπει πρώτα να κατακτήσουν την ικανότητα του μετασχηματισμού τους γενικότερα.

  • Το επιχειρηματικό περιβάλλον αλλάζει με ταχύτατους ρυθμούς, όπως αναφέρετε στο βιβλίο σας. Πώς μπορούν οι επιχειρήσεις να κερδίσουν το στοίχημα υπό αυτές τις συνθήκες;

Υπάρχει αλλαγή και είναι διαρκώς επιταχυνόμενη!

Η αλλαγή δρα διαλυτικά. Δημιουργεί προβλήματα! Και οι επιχειρήσεις θα πρέπει τα προβλήματα αυτά να τα διαχειριστούν, έτσι ώστε να μπορέσουν να προσαρμοστούν στην αλλαγή ή ακόμα καλύτερα και να την οδηγήσουν, χωρίς να διαλυθούν. Άλλωστε, είναι πλέον ευρέως αποδεκτό πως τελικά δεν επιβιώνει ο δυνατότερος ή ο ισχυρότερος, αλλά ο πιο προσαρμοστικός. Κι αυτό δεν θα μπορούσε να μην ισχύει για τις επιχειρήσεις.

Η διαχείριση των αλλαγών όμως, επιφέρει νέα αλλαγή, που με τη σειρά της φέρνει νέα προβλήματα που οι επιχειρήσεις θα πρέπει να διαχειριστούν εκ νέου! Η επιτυχία τους λοιπόν δεν έγκειται στο κατά πόσον αυτές θα ξεφορτωθούν τα προβλήματά τους, αλλά στο κατά πόσον θα καταστούν ικανές να διαχειριστούν όλο και μεγαλύτερα κι όλο και πιο σύνθετα προβλήματα.

Μια από τις πιο σπουδαίες διαδικασίες που το management μιας επιχείρησης είναι επιφορτισμένο να επιτελεί είναι αυτή της στρατηγικής. Η σημασία της συγκεκριμένης διαδικασίας είναι εξαιρετικά μεγάλη, δεδομένου πως αυτή αποτελεί τον μοναδικό συλλογικό και δομημένο τρόπο για τον μετασχηματισμό των επιχειρήσεων, με τελικό σκοπό την προσαρμογή τους στα νέα δεδομένα. Πρακτικά, η στρατηγική διαδικασία εξασφαλίζει το πλαίσιο για τη σωστή λήψη αποφάσεων αλλά κυρίως τη σωστή υλοποίησή τους.

  • Λέτε πως το στρατηγικό αφήγημα και το όραμα δεν είναι αρκετά για την επιτυχία. Θέλετε να μας πείτε γιατί;

Το στρατηγικό αφήγημα – αποστολή ή σκοπός μιας επιχείρησης περιγράφει ακριβώς το “γιατί” η επιχείρηση θα πρέπει να υπάρχει για τους πελάτες που έχει επιλέξει να εξυπηρετεί. Μια επιχείρηση επιτελεί τον σκοπό της όταν οι πελάτες αυτοί την επιλέγουν ξανά και ξανά.
Αυτό σημαίνει πως οι πελάτες αυτοί αναγνωρίζουν την αξία που τους προσφέρει η επιχείρηση ακριβώς λόγω της στιβαρής απάντησης που αυτή έχει δώσει στο κεντρικό της “γιατί”. Από την άλλη πλευρά, το όραμα μιας επιχείρησης προσδιορίζει το “τι” αυτή θέλει να επιτύχει ακριβώς μέσα στο πλαίσιο του κεντρικού της “γιατί”.

Όμως, δεν αρκεί μια επιχείρηση να έχει απαντήσει το “γιατί” και το “τι” της. Για να μπορέσει να επιτύχει το όραμά της, θα πρέπει να απαντήσει και άλλη μια κρίσιμη ερώτηση κι αυτή δεν είναι άλλη από το “πώς” αυτό θα συμβεί κι εκεί ακριβώς μπαίνει η στρατηγική. Χρειάζεται να προσδιορίσει τις απαραίτητες δράσεις που θα επιφέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Δεν είναι λοιπόν αρκετό να τοποθετήσει τον εαυτό της στην αγορά και να ονειρευτεί. Θα πρέπει να δράσει κιόλας. Και η εκπόνηση ενός στρατηγικού σχεδίου είναι απαραίτητη προς την κατεύθυνση αυτήν. Κι αφού το έχει εκπονήσει, θα πρέπει και να το υλοποιήσει. Κι εδώ ακριβώς αρχίζουν τα προβλήματα!

  • Μπορείτε να μας περιγράψετε τι είναι το ολιστικό πρότυπο στρατηγικής διαδικασίας που προτείνετε στο βιβλίο σας;

Υπάρχουν δύο βασικές υποθέσεις. Η μία είναι πως η παραγωγή πλούτου από μια επιχείρηση, σε αντιδιαστολή με την παραγωγή εισοδήματος, απαιτεί αυτή να μπορέσει να διασφαλίσει μια αυτόνομη ζωή, πέρα από αυτήν του ιδρυτή – ιδιοκτήτη της. Με τον τρόπο αυτόν θα μπορέσει να στηρίξει το μέλλον της σε θεσμούς κι όχι σε πρόσωπα και να διασφαλίσει τη βιωσιμότητά της στο διηνεκές.

Από την άλλη πλευρά, με σκοπό μια επιχείρηση να μπορέσει να προοδεύσει, θα πρέπει να μπορέσει να διαχειριστεί σωστά, όχι μόνον την άμεση αγορά της, ήτοι τους πελάτες, τους συνεργάτες και τους προμηθευτές της αλλά και την αγορά της εργασίας και του χρήματος.

Η στρατηγική διαδικασία παίζει σημαντικό ρόλο σε ότι αφορά στην συστηματοποίηση της επιχείρησης, έτσι ώστε αυτή να μπορέσει να αποκτήσει μια αυτόνομη ζωή μιας κι αυτή αποτελεί το μόνο συλλογικό και δομημένο τρόπο για την διαχείριση της αλλαγής και το μετασχηματισμό της.